Etisk handel retningslinjer

Gymo AS har vedtatt etiske retningslinjer som gjelder for både selskapets drift internt og i forhold til vår leverandørkjede og forretningsforbindelser.
 
Gymo’s etiske retningslinjer - «Code of Conduct»
 
Krav til selskapets interne drift:
 
1. Hovedprinsipp 
Alle ansatte i Gymo skal opptre i tråd med god forretningsskikk, gjeldende lovverk og allmenne etiske normer. 
Gymo AS skal å bruke FNs bærekraftmål i planleggingen av selskapets drift.
 
2. Formål med våre etiske retningslinjer
Retningslinjene skal ivareta miljø- og samfunnsansvar i vår interne drift, i våre leveranser, og i vår samhandel med kunder og forretningsforbindelser. 
 
3. Hvem retningslinjene gjelder for 
Retningslinjene gjelder for alle ansatte i Gymo. Leder har ansvar for at medarbeidere er kjent med og handler i tråd med retningslinjene 
 
4. Forholdet til kunder, leverandører og forretningsforbindelser 
 
4.1 Taushetsplikt 
Opplysninger knyttet til den enkelte kunde eller leverandørs virksomhet som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde, er taushetsbelagte opplysninger. 
 
4.2 GPDR forskriftene
Vi skal overhold gjeldende lover og regler når vi behandler de personlige opplysningene kunder gir oss. Hvordan vi samler inn og behandler slike data fremgår av selskapets personvernerklæring. Personvernerklæringen er publisert på selskapets nettsted/nettbutikk og angir opplysninger som registreres, hva de brukes til, hvordan de behandles og hvilke rettigheter kundene har.
 
4.3 Smøring og korrupsjon 
Det er naturlig at det utvikles gode relasjoner mellom ansatte hos Gymo og leverandører ved langvarige avtaleforhold. Disse relasjonene skal ikke påvirke beslutninger utilbørlig. Smøring er en form for bestikkelse som innebærer et direkte eller indirekte tilbud om – eller ytelse av – en ureglementert og ulovlig betaling. Dette gjøres for å oppnå en eller annen fordel – en kontrakt, ordre eller tjeneste. Smøring er forbudt. Korrupsjon er misbruk av tillit for å tilegne seg egne fordeler. Korrupsjon er at noen krever, mottar eller aksepterer et tilbud om fordeler eller belønning i anledning av den stilling eller oppdrag de innehar. Korrupsjon er forbudt. 
 
5. Etisk handel 
Gymo jobber kontinuerlig for å forbedre egen policy og praksis, blant annet innkjøpspraksis, som kan bidra til at leverandørene etterfølger våre retningslinjer for etisk handel.
Gymo stiller krav derfor til en etisk leverandørkjede. Vi ønsker å bidra til forbedring av arbeids- og menneskerettigheter og miljø i produksjon av varer og tjenester der vi kan. Vår prosedyre for leverandørevaluering beskriver hvordan vi arbeider med og stiller etiske krav til våre leverandører.
Kravene er basert på FN- og ILO-konvensjoner og gjelder i tillegg til lokal/nasjonal lovgivning. Vi skal spesielt søke å unngå å benytte leverandører som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter. 
 
6. Miljøvennlige innkjøp 
Så langt det er mulig skal Gymo foreta miljøvennlige innkjøp hvor produkters livsløpskostnader, miljø- og klimamessige konsekvenser av produksjon og deponering av produktet er vurdert. Ved evaluering av tilbud i forbindelse med tilbudsforespørsler vil Gymo legge vekt på om leverandøren har et miljøledelsessystem (tilsvarende ISO 14001, Miljøfyrtårn).
Før alle anskaffelser skal behovet for selve anskaffelsen vurderes nøye. Redusert forbruk bidrar til miljøgevinster. 
 
7. Lojalitet til avtaler 
Gymo honorerer avtaler. Ansatte plikter å følge de avtaler som er inngått ved kjøp av varer eller tjenester. 
 
Krav til og retningslinjer for etisk handel overfor våre leverandører og forretningsforbindelser - «Supplier CSR - corporate social responsibility”
 
Hovedprinsipp
 
Gymo arbeider for å fremme gode arbeids- og miljøforhold i hos våre leverandører. Dette ønsker vi å gjøre i nært samarbeid og i dialog med våre leverandører og samarbeidspartnere. For å tydeliggjøre hva vi forventer av våre leverandører, har vi utarbeidet retningslinjer for etisk handel. Retningslinjene dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og antikorrupsjon i leverandørkjeden.
 
Gymo stiller også krav om at våre leverandører videreformidler disse retningslinjene til sine underleverandører og bidrar til deres etterlevelse av dem.
 
Leverandører og deres underleverandører skal holde seg orientert om og følge de til enhver tid gjeldende krav i lov, forskrift, eller andre offentlige pålegg som gjelder for leverandørens virksomhet og respektive ansvarsområder. Leverandøren er ansvarlig for å ha de nødvendige konsesjoner og tillatelser for å utøve sin virksomhet. Gymo’s leverandører skal ha et velfungerende system for håndtering av klager knyttet til miljø, sosiale forhold og hederlig virksomhet. Leverandørene skal sørge for at slike klager kan fremsettes av arbeidere og eksterne parter så som lokalsamfunn og sivilsamfunnsorganisasjoner. 
 
Oppfølging av etterlevelse av kravene 
På oppfordring fra Gymo skal leverandøren kunne dokumentere hvordan de selv, og eventuelt underleverandører, arbeider for å etterleve retningslinjene. Det gjøres ved å innhente signert erklæring fra leverandørene. Erklæringen inneholder passus om at Gymo har rett til å kunne kartlegge leverandøren med hensyn til etterlevelse av retningslinjene for etisk handel. 
Dersom en leverandør ikke overholder et eller flere av retningslinjene beskrevet i dette dokumentet, vil Gymo kunne be om at det gjøres forbedringer. Hvis det imidlertid ikke er mulig, eller bruddet er svært alvorlig, vil det betraktes som et avtalebrudd og Gymo vil revurdere avtalevilkårene. Dette kan føre til at ordren blir redusert eller at avtalen blir sagt opp uten rett til noen form for kompensasjon. 
 
Krav til leverandørene 
Våre leverandører og forretningsforbindelser skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og antikorrupsjon. Varer som leveres til Gymo, skal være fremstilt under forhold som er forenlige med kravene angitt nedenfor. Kravene bygger på sentrale FN-konvensjoner, ILO- konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet. Der hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste standarden gjelde.